Historiek

Pastoor Juliaan Cappaert stichtte in september 1936 een vereniging die hij de naam gaf “ Hoger Op “. Deze parochiale vereniging gaf in de winteravonden zang-, voordracht- en toneelstukken, en de eerste vertoningen werden gegeven op 13 december 1936. Zang en muziek zorgden voor de gepaste afwisseling. De opvoeringen gingen door in de keuken van de herberg “ Het Gemeentehuis“ waar een eenvoudig verhoog werd opgetimmerd: alles werd vervaardigd en bijeengebracht door de “spelers” zelf.

Na korte tijd genoten de voorstellingen zoveel succes, dat dringend een zaaltje moest gebouwd worden en dat gebeurde in 1938. Er was zelfs een podium met daaronder een kelder. Er kwam echter sleet op het aanvankelijk succes en mede door de oorlogsomstandigheden (1940) en het afhaken van de leden ging “Hoger Op“ teloor. Het zou duren tot de dynamische pastoor Devos in januari 1950 nieuw leven in “Hoger Op“ blies en de toneelkring tot nieuwe bloei bracht. De stoelen in de zaal werden aangehaald in de woningen op het dorp en in het klooster van Zomergem (de directeur van het klooster was de oom van de pastoor). Er moest hout aangehaald worden voor de grote kachel
in 't midden van 't Zaalken. Die kachel is vandaag al lang vervangen door de Centrale Verwarming natuurlijk, maar de naam 't Zaalken is gebleven. Ook de kelder onder het podium verdween, waardoor de zaal ruimer werd en er ook een keukenruimte bijkwam.

Ter gelegenheid van grootouder- en ouderdag waren er optredens van de kleutertjes van Ronsele schooltje in de jaren 60 van de 20ste eeuw. 't Zaalken werd ook gebruikt voor het klaarleggen van het materiaal en de klederen voor processies t.g.v. een hoogdag zoals O.L.V. Hemelvaart.

De vloer in de zaal werd later vernieuwd omdat deze verzakkingen begon te vertonen door de onstabiele ondergrond die gebruikt werd bij het vullen van de kelder. In het begin van de jaren 70 van de 20ste eeuw werd - onder impuls van de sportieve pastoor Karel Vanderhaeghen - de lambrizering aangebracht door de voetbalclub Real Ronsele, zij verfden het plafond in het zwart en er werden oranjekleurige stoelen aangekocht en houten tafels. Oranje en zwart waren de kleuren van die voetbalclub. Ook de keuken werd toen gemoderniseerd.

In het jaar 1975 werd Cordula Van Deynze gevierd voor haar 100ste verjaardag en na de eeuwelingestoet (in mekaar gestoken door het toenmalig feestcomité) werd een eetfestijn gehouden in 't Zaalken waar haar rennersidool Roger De Vlaeminck ook aanwezig was.
De catecheselessen voor de eerste en plechtige communicanten gingen door in de zaal en werden gegeven door de pastorale parochieploeg, evenals de doopselcatechese.

De verenigingen van Ronsele (Kerkraad, Rode Kruis, Buurtwerkers, KVLV, Kaartersclub,
Feestcomité, KVG, NSB, BGJG) vonden in de zaal een gepaste ruimte om samen te komen voor zowel bestuurs- als ledenvergaderingen. De gepensioneerde leden van de kaartersclub kwamen elke dinsdag om de 14 dagen samen en dat gebeurt nu nog steeds. De andere verenigingen zoals Ferm, Feestcomité en Parochieploeg gebruiken nog regelmatig de zaal, maar de meeste gebruikers zijn echter particulieren: voor familiefeesten zoals verjaardagen, babyborrel, jubilea, enz...

Achteraan in de zaal, in een hoek, was een toilet aangebracht waar er toch regelmatig miserie uit voortkwam wegens de onaangename geur. Vandaar dat de toenmalige kerkraad en de beheersraad van de parochiezaal in 1996 (met goedkeuring van de gemeente) besliste om een nieuw sanitair blok aan te bouwen. Ook de vloer, de dakbedekking en de oude verlichting werden toen vernieuwd. Die beheersraad bestond vroeger niet echt want het waren de toenmalige pastoors die de taak van beheer op zich namen, bovenop het kerkgebeuren.
De gemeente Lievegem maakt ook gebruik van de zaal bij verkiezingen en voor recepties, onder andere bij de jaarlijkse herdenking van de Slag van Ronsele (meidagen in 1940). In 1999 was de zaal zelfs tijdelijk een rechtszaal (vredegerecht).

De parochiezaal was en is vandaag nog steeds de lokatie voor de jaarlijkse kermis (de eerste zondag van september) en na het verdwijnen van de cafés ging ook het sluitingsbal op dinsdagavond van de kermis, hier door. Ooit werd hier ook (met succes) tijdens de kermisdagen een Vrij Podium gehouden.
De ruime parking op het grasveld naast de zaal kan voor de veiligheid volledig afgesloten worden van de straat, wat een pluspunt is voor de gebruikers.

Historiek Parochiezaal Ronsele
PDF – 333,6 KB 231 downloads